The 24
Miért éppen 24? Folyton ezt kérdezték. Ez a lemez nem valamiféle zenei "munka" (a Zene nem munka) eredménye. Komoly több évtizedig tartó tudományos kutatás kifejezése. A tér és az idő kapcsolatából ered. Több ezer kilométert utaztam, hogy a 24-es kilométernek elnevezett helyeket megnézzem. Ez évekig tartott. Azon is sokat töprengtem, miért 24 órára osztottak egy napot és szabad-e a 14 órát délután 2-nek csúfolni.
Sokat kellene foglalkoznom itt a tér és az idő fogalmával, de sokan azon kívül, hogy ezreket áldoznak egy gagyi karóráért soha nem találkoznak az idő valódi fogalmával.
A lemez a csillagászat és a fizika absztrakt egyenlege. Nem valamiféle öltönyös művészi "karakter darab" vagy "köcsög program zene". Minden mesterségesen nem létrehozható érzés megfoghatatlan megfogalmazása. A tehetetlenség és az öröm az össze nem párosítható természetes erők összepróbálgatása. Az egyensúly, a lelki béke, a szerelem sem hozható létre mesterséges "zeneakadémiai" úton. A fény terjedési sebességének halogatása. Előrelökve visszafordítani az idők kerekét.
Ez az egyetlen lemezem, amely nem politikai indíttatású, hanem számot vet egy belső úttal, miszerint sürgősen meg kell fejteni honnan - hova tart az emberiség. Ez a zene ehhez kíván kulcsot adni. Utálom is magyarázgatni, mi a fene ez. Hagyományos értelemben ez nem is zene, csupán véletlen, hogy hangszerekkel készült. A világegyetem is magáért beszél, csak meg kéne hallgatni. Nagy dolgok is vannak a világon, nem csak a porszemnyi értéktelen küzdelmek.
Néhány szó a felvételekről:
Ez volt az utolsó lemez, mely Csepelen készült a "klasszikus" zeneszerzői körülmények között. 1997-1999 között. Miután nem volt "piaci kényszer", nem volt sürgős senkinek.
A felvétel kiegészült néhány olyan hangszerrel, amely az anyagi dicstelenség miatt, ma már nincs a birtokomban. Az akkori rettenetesen zaklatott körülmények és a vészesen közelgő ezredforduló ellenére komoly filozófiai dolgokat és hangmérnöki munkát sikerült végezni. Ezt a lelki erőt utólag ma sem értem.
A számok a lemezen szereplő sorrendben lettek felvéve. Ennek nagy jelentőséget tulajdonítok ma is. Ez egy misztikus sorrend, mely megmutatja azt a viszonylagosságot, ahogy a zenész a semmiből készít egy soha vissza nem térő valamit, majd örökre távozik minden az utolsó hanggal a semmibe.
Akkoriban határoztam el, hogy külön gondot fordítok a lemezborítók zenész egójának megszüntetésére. Már nem tartottam többé szükségesnek a menedzseri unszolást és nem raktam rá a képemet többé a lemezekre. A hely annak a több ezer kilométeres, évekig tartó munkának kellett, amivel egy ócska (filmes)fényképező géppel végigjártam az utakat.
A Zenék:
1. Black Rainbow | |
2. The Next | |
3. The Hun determined | |
4. The Wind | |
5. The Equivalend | |
6. The 24 | |
7. (Multimedia)Web Photo Gallery |
Az eredeti CD-n létezett egy akkor még kuriózumnak számító web fénykép galéria is. Akkoriban az internetes megjelenítés kuriózumnak számított és kevesek kiváltsága volt.
Köszönet:
Glatz László (grafika / Nyomda)
Kárpáti Zoltán (Keorg)
V. Kiss István (Hangképtervező mérnök)
Web Photo Gallery
www.georgebatonyi.com |